koncert - Electronic Beats Festival

  • - minek -
  • 2011. november 3.

Zene

Az FM Belfast bájos, lendületes, déja vuben gazdag elektropopja még be sem indíthatta az éppen csak érkező népet - erre alighanem a Does It Offend You, Yeah? alapvetően döngölésre épülő electropunk attrakciója szolgált volna. A tökéletes eszközszegénység jegyében fogant show-juk tulajdonképpen megkapó volt a maga primitívségével együtt: kifejezetten bártorságra vall kiállniuk a színpadra anélkül, hogy legalább egy épkézláb zenei kompozíciót összehoztak volna valaha.

Az egykor szofisztikált dj-producerként elhíresült, utóbb a krautrock- és a shoegazerhagyományok, mi több, a rossz nyelvek szerint Thom Yorke uszályába került Sascha Ring, alias Apparat ezzel szemben éppen a kifinomultságával tüntet. A pszichedélikusnak szánt, néha tényleg melodikus popzenei hangulatok és a szinte már alárendelt szerepet játszó, de azért jól felismerhetően szögegyenes ritmusok elegye papíron arra teremtetett, hogy hipnotikus állapotba ejtsék a publikumot. Ahhoz viszont az szükséges, hogy a négy zenész (hiszen az Apparat Band rendes négytagú zenekar, amelyben Sascha a szólógitáros és az énekes) produkciója kellően feszes és végig izgalmas legyen. Az is lehet, hogy számválasztás kérdése az egész, de az adott készletből nem egyszerű olyan ívet rajzolni, hogy legalább a többség izgalmasnak (noch dazu emelkedett hangulatúnak) hallja, s ne érdektelennek, netán álmosítóan unalmasnak. Nem vagyunk benne biztosak, hogy ezen az estén sikerült a mutatvány.

A Buraka Som Sistemáé annál inkább: ők két laptoppal, nyolcbites hangokkal, nejlonegyszerűségű, kuduro nevű seggcentrikus tánczenéjükkel, három MC-vel, köztük egy harsányan is szórakoztató hölggyel ugráltatnak mindenkit, aki él - a show csúcspontján például a színpadra vezényelt harminc, kellően elvarázsolt kisasszonyt. Naná: műanyag az egész - rövid távon, kisebb dózisban azonban tökéletesen működik.

Millenáris Teátrum, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.